Fabula
Filmul japonez Fabula din (2019, imdb 6.2), pe care îl găsiți acum (noiembrie 2021) la noutăți pe Netflix, nu este doar primul film de care mă ocup, este și cel care m-a presat să-mi manifest public, adică dincolo de granițele domeniului FDL, pasiunea pentru viață din ficțiunea cinematografică. Conform descrierii oficiale Netflix, filmul este despre viața unui asasin de elită, Akira Sato pe numele lui, supranumit Fabula, care trebuie să se dea la fund un an și să nu ucidă pe nimeni, dar liniștea pe care și-a programat-o este amenințată de interesele lumii interlope. În realitate, filmul este despre cum se formează și cum poți întâlni monumente de inocență și omenie în profesii și conjuncturi sociale aparent complet incompatibile cu aceste calitati umane. Concret, Akira, un monument de candoare și inocență, este un asasin atât de eficient și puternic încât concurența lui profesională este tentată să-l considere ficțiune.
În acest film nimic nu-i în intimitate ceea ce pare la suprafață și, în pofida finalului fericit, el, finalul, este în același timp firesc și realist, deci demn de a extrage lecții prețioase de viață. Netflix zice în prezentare că asasinul de elită trebuie să se retragă un timp. În realitate nu există nicio necesitate ca el să facă asta. Mentorul lui în ale asasinatului îi prescrie acest post negru de la asasinate timp de un an, în speranța că după această perioadă, inocența din el să-l deturneze către un stil de viață mai potrivit sufletului lui. Pe de altă parte, liniștea lui nu este amenințată de lumea interlopă a orașului în care s-a retras pentru că această liniște are rădăcini atât de adânci în sufletul lui, încât nimic și nimeni nu o poate perturba. Competența fără concurență se obține doar când intri în negurile cele mai adânci ale sufletului tău de unde îți amplifici simțurile pentru claritate și motivația pentru determinare. Și, dacă ajungeți să vă întrebați, de aici vine și fenomenala lui eficiență profesională pe care o găsesc absolut fermecătoare în modul în care regizorul a pus-o în cadre puține, dar extrem de relevante. Dacă liniștea lui Fabula nu poate fi în pericol, el chiar este o amenințare pentru liniștea interlopilor care nu-și cunosc locul în viață și în ierarhiile puterii. Este în același timp și o invitație fermă la smerenie a celor mai dezechilibrați asasini, ca ultimă oportunitate pentru ei de a rămâne în viață dupa ce au făcut greșeli prea mari din aroganță.
Filmul este despre intimitatea psihologică a asasinilor și zonele din care aceștia își extrag puterea și competența, prin contrast cu Akira. Kojima, Dl Sunagawa, Fudo (Contract Killer) sunt profile de criminali care se cred deasupra vieții și își imaginează că puterea este strict o chestiune de ambiție și dezumanizare. Însă Akira este aici contrastul destinat să amintească celor atenți că oricât de mare este puterea ta de a ucide, oricât de tare poți intimida, controla sau impresiona, nimic nu te scutește de a-ți cunoaște permanent locul în relație cu toate contextele de viață și cu toate formele de putere socială. Respectul pentru viață, fără de care nimic durabil nu poate exista, presupune un cod al integrității, chiar și pentru asasini, iar asta știm deja foarte bine de la Dexter.
Akira Sato (Fabula) are mai mult decât un cod al integrității. Codul lui este inocența pe care și-a construit-o cu ajutorul mentorului lui (Takoda), o identitate atât de adaptată vieții și societății, încât nimic nu-l poate tulbura sau ucide, oricât de mari sunt forțele mobilizate să-l dezechilibreze, să-l deturneze de la calea lui, să-l controleze sau să-l elimine. Aproape toți cei din viața lui Akiroa în încercarea de a-l manipula, caută butoanele emoționale legate de importanță care sunt atât de comune asasinilor. Nimic nu funcționează pentru că inocența îl ferește de identificări, superioritate, vinovăție.
Acestea fiind zise, vă asigur pe toți că, chiar dacă asasinatul nu este vocația voastră, aveți foarte multe de învățat din calea și destinul lui Akira, iar acum am aflat că-i posibil ca acest film să aibă o continuare deja lansată. Așa că pregătiți-vă pentru partea a 2-a, dacă dintr-un motiv sau altul nu mă va dezamăgi.
Comentarii recente